Arkiv för augusti, 2009

Mitt i finalen

Publicerad: 12/08 19:16

Alla har de varit lysande på sitt sätt, rentav ypperliga. Och alla finalister här i Mirjam Helin-tävlingen är personligheter med egna kvaliteter.

David DQ Lee briljerade i sin aria ur Händels Rinaldo. En så här hög barockaria passar definitivt hans röstläge. Och visst har han fina utsmyckningar också. Tyvärr är barockrepertoaren dock inte Radions symfoniorkesters gebit, vilket resulterade i vissa ojämnheter med orkestern. Måhända skyndade Lee också lite i egen takt. Han kan ändå alternera vokalerna och hans kontratenor bär utan vidare över orkestern.

Julia Lezjneva bjöd på en intensiv och stark tolkning av Manons långa scen i Massenets opera Manon. Egentligen har jag inget att invända mot henne, tvärtom är jag rätt förtjust i hennes sopran. Fina höjder och en skön röst. Och tänk att hon är så ung, inte ens 20 år fyllda.

Timothy Mix bjöd måhända på den mest operatiska tolkningen i Fords aria È sogno? O realtà? Hans baryton är måhända inte så stor och diktionen kunde vara knäppet tydligare, men han är stark i tolkningen och utnyttjar starka gester. Som riktig opera.

Och avslutningsvis, fint klingande Nadine Sierra från Fort Lauderdale i USA. Det finns någonting skört, mjukt och lite sammetsbelagt över hennes röst. Jag förstår kritiken som riktats mot hennes legato, men mig störde det inte – förrän jag kom att tänka på den.

Tja, överlag är det bra stämning på operan nu. Det är folktätt och hett med alla människor. Säkert är det varmt i hemmasofforna också när fyra av kvällens finalister återstår. En halvbekant kom och frågade om jag har någon favorit, och det har jag inte egentligen. Det är så svårt att säga…

Missa inte att följa med tävlingen direkt i Yle Teema eller på Arenan: http://areena.yle.fi/

Finalens program i Helin-tävlingen

Publicerad: 11/08 21:33

Finalen äger rum på Nationaloperan onsdagen den 12 kl. 18 och televiseras direkt. Här är finalisterna i den ordning de uppträder och deras exakta program. Radions symfoniorkester dirigeras av Leif Segerstam.

 

Vinnarna kommer att utses exakt kl. 21.45 i direktsändning i Yle Teema.

 

David DQ Lee, kontratenor, Kanada

Ernest Chausson: ”Le temps des lilas” ur orkestercykeln Poème de l’amour et de la mer

G.F. Händel: Rinaldos aria ”Or la tromba” ur operan Rinaldo

 

Julia Lezjneva, sopran Ryssland

Massenet: Manons aria ”Adieu notre petite table” ur operan Manon

Rossini: Zelmiras aria ”Riedi al soglio” ur operan Zelmira

 

Timothy Mix, baryton, USA

Tjajkovskij: Jeletskijs aria ”Ja vas ljubju” ur operan Spader Dam

Verdi: Fords aria ”É sogno? O realtà?” ur operan Falstaff

 

Nadine Sierra, sopran, USA

Gounod: Julias arietta ”Ah, je veux vivre” ur operan Roméo et Juliette

Mascagni: Lodolettas aria ”Ah! Il suo nome” ur operan Lodoletta

 

Kihwan Sim, bas, Korea

Verdi: Banquos aria ”Come dal ciel precipita” ur operan Macbeth

Bizet: Ralphs aria “Quand la flamme de l’amour” ur operan Den sköna från Perth

 

Azamat Zjeltyrgusov, baryton, Kazakstan

Leoncavallo: Prologen ”Si può” ur operan Pajazzo

Wagner: Wolframs ”Sång till aftonstjärnan” ur operan Tannhäuser

 

Kishani Jayasinghe, sopran Sri Lanka

Mozart: Sifares aria ”Lungi da te, mio bene” ur operan Mitridate, Rè di Ponto

Gershwin: Serenas aria ”My Man’s Gone Now” ur operan Porgy and Bess

 

Keunghea Kang, sopran, Korea

Puccini: Mimìs aria ”Si, mi chiamano Mimì” ur operan La Bohème

Verdi: Leonoras aria ”Pace, pace, mio Dio” ur operan Ödets makt

Hur kunde jag?

Publicerad: 11/08 04:17

longchampDen här måndagen var en av resans få dagar som jag tagit på mig vanliga underkläder och inte bikini. I M. har jag inte vågat röra mig utanför turiststråken, mest har jag chillat – soltorkat och samlat tankarna. Resans sista dag hade jag därför bespetsat mig på att slutföra de uppköp jag tror man borde göra om man nu för en gångs skull är här, i Provence.

Kl. 16.59 hade jag gett upp hoppet om att hitta en enda av de viktiga specialbutikerna jag läst om i reseguiden och satt istället lugnt och skrev vykort bakom Palais Longchamp. Kommer ändå hem med lite tvålar, violtabletter, foie gras och några höstplagg köpta på sommarrea. Och så alla lärdomar, minnen och nya facebook-
kontakter, naturellement…

Jag har slitit ut sandalsulorna och är just lagom solbränd, nu börjar det bli dags att packa väskorna. Avfärd i gryningen.

P.S.
Jag har inte haft råd att resa sen jag flyttade hemifrån, augusti 2007. Det som nu möjliggjorde min lilla franska odyssé var att jag fick min fina (dyra) lägenhet uthyrd två veckor av tre. Man får inte vara dum om man vill komma någonstans.

Hur många språk kan du då?

Publicerad: 11/08 03:10

”Marseilleserna är berömda för sin breda dialekt. Pröva får du se!” hälsar mamma på Facebook. Jag måste säga att jag inte riktigt lyckats snappa upp dialekten. Hur låter den?

Jag har under den här resan inte konverserat överdrivet mycket på franska. But at least my english has improved.. Nu, efter tre veckor i Frankrike, börjar jag ändå tycka att det skulle vara ljuvligt skönt att tala en vacker franska. Länge har jag nämligen intalat mig att jag inte är någon ”språkmänska”, à la Alexander Stubb.

Men ja, igår var det bara allmänt tungt att röra sig bland les marseillaises (”högljudda, obändiga och temperamentsfulla” enligt min reseguide). Stod och trängdes i bussen och tänkte att jag vill visa ett rejält finger åt den här staden. Till det så brände jag tungan på en panini som dröjt allt för länge (nå, lite banalt). Jag tyckte i alla fall det var på sin plats att säga några väl valda ord till servitören:
– Monsieur, c’est trés chaud.
– Trés chaud, upprepar han… och sen tiger vi båda tills mitt kortköp har gått igenom och jag kan gå.

  

Inga finländare rymdes med i finalen i Mirjam Helin-tävlingen och några av tävlingens yngsta deltagare fick en chans att stå på prispallen. Finalen äger rum på onsdag kl. 18 på Nationaloperan. Radions symfoniorkester ackompanjerar sångarna under Leif Segerstams ledning. Varje finalist sjunger två arior.

 

Finalen radieras och televiseras direkt. På fredag åker sångarna iväg till Uleåborg och håller en pristagarkonsert i Madetojasalen med RSO under Leif Segerstams ledning. 

 

De valda finalisterna är:

 

Kishani Jayasinghe, sopran Sri Lanka

David DQ Lee, kontratenor, Kanada

Julia Lezjneva, sopran, Ryssland

Timothy Mix, baryton USA

Nadine Sierra, sopran, USA

Kihwan Sim, bas, Korea

Azamat Zheltyrguzov, baryton, Kazakstan

Keunghea Kang, sopran, Korea

 

Nivån hölls hög under den första omgången i semifinalens andra och sista dag. En del sångare tyckes ändå vara besvärade av någonting och sjöng eventuellt en aning under sin normala nivå. Det kan vara sommarhettan som är påtaglig i Sibelius-Akademins utrymmen. Det kan också vara det tilltagande trycket – det är nu det gäller.

 

Kinesiske tenoren Bo Yang har en fast och fyllig tenor som lutar åt spinto-hållet. Den klingar oftast mycket vackert men kan låta som om det hade ett visst tryck bakom sig. Han börjad med Sibelius’ Sehnsucht som inte var ett lyckat nummer.

 

Sedan följde 6 Bellinisånger som fungerade som balsam för strupen. Han började sjunga allt bättre fastän den idealiska rösten för dessa sånger kanske är en litet lättare tenor. Han fick även ”vädra höjden” några gånger inför slutnumret.

 

Rodolphos aria ur La Bohème är väl ett bra slutnummer och kunde ha blivit ännu bättre. Höjden kom (med ett nödrop) och klangen var bra. Han hade valt att göra arian litet halvt ”parlando” i snabb takt. Det var en poäng, men jag är inte säker på att jag gilla det.

 

Azamat Zhetyrgusov från Kazakstan är en sympatisk baryton. Han hade gett upp och sjöng Demanten på marssnön (Sibelius) på ryska. Hans romanser av Tjajkovskij var manligt välsjungna med skön klang, och väl uppbyggda. Slutnumret var Don Carlos död (Verdi) och den scenen gjorde han med lång andning, men kanske utan riktigt idiomatiskt patos. Han så pass ung (f. 1986), att han nog är ett namn att satsa på.

 

Brittiska sopranen Elizabeth Barley är en tekniskt mycket skicklig sångare. Hennes Slända (Sibelius) fladdrade lämpligt fastän texten inte var så genuin. I sina Debyssysånger kom hon åt att briljera. Och så slutade hon med Adeles andra aria (Fledermaus) som hon spelade alldeles utmärkt, men det var som om hon tryckte på rösten i onödan. 

 

Härlig klang är det första man tänker på när den koreanske barytonen Daejing Bang börjar sjunga. Hans Schubert var genomarbetad och den finska sången (Hiipuva hiillos) småcharmig. Han är en verkligen mycket duktig baryton i nästan alla avseenden. Som slutnummer hade han valt hela Posas scen i fängelset, både arian Per me giunto och dödsscenen. Han spelade kanske litet för mycket teater – det tycks nu vara tävlingens eller kanske hela tidens melodi. Med stor skicklighet skapade han drama och sjöng bra, fastän inte med lika långa fraser som Zheltyrgusov före honom.

 

Så slutade dagens första omgång med tyska sopranen Katharina Göres som är en intagande artist. Hon ’berättade’ trevligt sina tre första Lieder av Richard Strauss, fastän hon släpade litet i det bekanta Ständchen. Strauss Opheliasånger var kanske ett mindre charmigt val. Hennes Mozartaria flöt bra och Merikanto Ma elän var inte så illa. Hon är en lätt sopran med intensiv klang men någonting gör att hon inte gör ett så djupt intryck.

 

Nu är det väl dags att var och en som följt med tävlingen gör sina egna finallistor, för att sedan jämföra dem med domarna sent i kväll då finalisternas namn förkunnas.

 

Den senare delen av söndagens semifinal var nästan lika spännande som den första – och sommarhettan besvärade vissa sångare och publiken. Mezzosopranen Melis Jaatinen inledde skickligt med Sextus’ aria Parto, parto (Mozart). Sedan hade hon en rejäl dos Brahms. Zigeunerlieder fick en rytmisk och levande tolkning av henne. Allting var ganska rätt och det fanns många trevliga detaljer. Ibland ville man ha ännu mer och ibland skräller rösten litet, men det var en god och mycket stilig prestation.

 

Kishani Jayasinghe blev en stor publikfavorit – och säkert inte alls bara p.g.a. hennes färgstarka uppenbarelse. Svarta rosor (Sibelius) var nog litet ’märklig’ men ståtlig på sitt sätt. Brittens sångcykel On This Island var en stor njutning med varierade nyanser och humor. Så klämde hon i med Juvelarian ur Faust. Också den gick mycket bra, men frågan är om detta är hennes repertoar, med tanke på att hon har en så vacker, fyllig och mustig sopran.

 

Egentligen har jag samma fråga till duktiga Laura Jokipii, som förresten INTE är utbidad vid Sibelius-Akademin utan vid yrkeshögskolan Metropolia. Hon har en så glänsande sopran med stor volym. Också litet tyngre sopraner behöver figurteknik. Hon har en solig personlighet och några (inte all) av hennes Straussånger var glänsande. Och så slutade hon med Glitter and be Gay ur Bernsteins Candide. Visst slog hon över med humor, spelet och gesterna, men roligt var det. Och sångligt klarade hon paradnumret nästan perfekt.

 

Den storartade koreanska sopranen Keunghea Kang hade något problem som vi i publiken inte blev riktigt kloka på. Hon kom sent in och tog flera pauser. Hon är en erfaren sångerska och klarade allt briljant. Om vi glömmer hennes Sibelius, så sjöng hon Griegs 6 tyska sånger med stor glans, förtrollande klang och charm. Hon slutade med en praktfull tolkning av Liùs dödsaria, där jag trots allt inte är så säker på att det var tragik och smärta hon uttryckte. I finalen hamnar hon väl nog.

 

Sist den stor klingande ryska basen Mikhail Korobeynikov. Hans Sibelius lät konstigt grötig på tyska (som visserligen är originalspråket). I Tjajkovskijsångerna var han på mammas gata och några av dem var verkligen storslagna. Hans röstmaterial är så stort, att det måste tas väl hand om. Det viktigaste är förstås inte att sjunga så hårt som möjligt, utan att förmedla rätt stämning. Och de olika språkens artikulation skall sitta på rätt ställe. Annars får allt samma färg. Men nog var han ju imponerande – och smårolig som Basilio i Rossinis Barberaren i Sevilla.

 

Jury förväntas komma med namne på 8 finalister någon gång efter kl. 21.15, min gissning är närmare kl. 22.

 

 

 

 

 

 

 

 

Minnen från Nice II

Publicerad: 09/08 14:57

nice-1

För några dagar sen tog jag jag avsked av kusin C, hennes man och dotter i Nice.
Jag har så fina minnen från Nice. Här kan man göra mycket roligt för en (1) euro, till exempel:

Ta bussen till någon härlig bergsby, stränderna i Antibes och Juan-les-Pins eller varför inte Monaco.

Dricka öl/vin i baren på Villa Saint Exupery.

Köpa smakfulla vykort på Musée Matisse. Byggnaden från 1600-talet är för övrigt belägen uppe på tjusiga Cimiezkullen och har en trompe-l’oeil-målad fasad. Gratis inträde.