Halvvägs i semifinal

Publicerad: 27/11 14:06

Nu är vi då halvvägs i semifinalen och alltjämt håller första intryckena i stort sett streck:

Emilie-Anne Gendron (USA). Var måhända ojämnare än under första omgången. Hennes Wieniawski kunde ha haft mera intensitet och alla trillar fungerade inte fullt ut i Saariahostycket. Hennes spelning av Schnittkes första sonat innehöll dock fina detaljer. Gendron är ingen självklar finalistkandidat, men är nog finkänslig och alltid intressant som musiker.

Liana Gourdjia (Ryssland). Synd att borrningarna på byggplatsen intill Sibelius-Akademin störde hennes prestation, för Gourdjia är nämligen en av mina favoriter. Hon är som lugnet självt. Under första omgången led hon av en viss nervositet, nu var det alltså ljuden från byggplatsen som störde så märkbart att tävlingen avbröts för fem minuter. Dock tappade hon aldrig koncepterna. Efter pausen tog hon om sin Sibelius, eventuellt i onödan eftersom spelningen ändå inte blev mycket bättre – hennes Sibelius hade fina karaktärer redan första gången! Saariaho tolkade hon förtjänstfullt och Prokofjev gjordes mycket melodiskt, också temperamentsfullt och häftigt. Gourdjia är väldigt elegant och andas ett sällan skådat lugn.

Soojin Han (Storbritannien/Sydkorea). Jag förstår inte henne riktigt. Förstod henne inte heller i första omgången. Sibelius spelar hon storstilat och ibland inlevelsefullt, men tolkningen får inget lyft. Brahms A-dursonat och Saint-Saëns Introduction et Rondo carpriccioso kändes också fragmentariska – jag saknar det stora helhetsgreppet. Saariaho gjordes energiskt och livat!

Tävlingen fortstätter kl. 17 med Petteri Iivonen (Finland), Dalibor Karvay (Slovakien), Kim Bomsori (Sydkorea) och Kim Hye-Jin (Sydkorea).