Nu börjar musiken

Publicerad: 26/11 15:20

Andra omgången är kanske den mest intressanta omgången i musiktävlingar. Första omgångens musikaliska höjdhopp är redan avklarade och de tävlande kan koncentrera sig på att göra musik. Andra omgången mäter också på ett passligt sätt de tävlandes förmåga att bygga upp meningsfulla programhelheter och kommunicera med sin publik. Under fredagens dagspass spelade tre violinister, som alla gjorde intryck på sitt eget sätt:

Eimi Wakui (Japan). Också den här gången hade hon en viss aristokratisk elegans. Jag förvånade mig lite över att hon klarade sig till semifinal; å andra sidan, om domarna uppskattar samma egenskaper som i första omgången förvånar jag mig inte fast hon skulle gå till final. Hon känns på något sätt renlärd, men kanske en aning slipad för min smak. I Sibelius tyckte jag inte riktigt att hon fick violinen att sjunga. Saariaho och Ysaÿe kändes också alltför mycket som genomspelningar. Schnittke passade henne däremot utmärkt. Här fick hon ge utlopp för alla möjliga sidor av sin violinkonst.

Esther Yoo (USA/Belgien). Alltjämt tilltalas jag av denna utmärkta violinist. Yoo är ingen excentriker, men spelar allting smakfullt med personlig touch. Saariahostycket tolkar hon musikaliskt och inlevelsefullt – överlag berömvärt att hon vågar tolka. Sibelius känns smakfull och Saint-Saëns dansant med mustiga zigenartoner, ett utmärkt val för hennes briljanta teknik. Samarbetet med Robert Koenig vid flygeln – inte hennes far, men nog gammal familjebekant – fungerar utmärkt och Mendelssohns F-dursonat spelas så genommusikaliskt att jag gång på gång glömmer att hon är bara 16 år. Det är märkvärdigt så mogen hon är.

Nancy Zhou (USA). Här är däremot en violinist som nog kunde kallas excentrisk. Hon förhåller sig lämpligt problemfritt till stycke som stycke och allt tolkas hetlevrat och expressivt. Måhända kunde jag ändå reta mig på att det svagaste pianissimot inte riktigt motsvaras av det det starkaste fortet; saknar ännu några av de riktigt finkänsliga tonerna.  Ysaÿe spelas dock mycket musikaliskt, Saariaho görs explosivt och subtilt, medan Sibeliusstyckena görs dansant om än tidvis med turboproppen i botten. I Ravel har hon också känsla för vemodet och bluesen.

Tävlingen fortsätter kl. 17 med tre ryssar och en sydkorean: Andrej Baranov, Nikita Borisoglebskij, Jinjoo Cho och Sergej Dogadin.