Viljestarka musiker

Publicerad: 23/11 16:22

Här kort några kommentarer om deltagarna under första halvan av tisdagen:

Sergej Dogadin. En viljestark personlighet, som dock inte spelar så finslipat. Han rör på sig och gestikulerar, han är full av idéer men spelar en aning barskt ännu. Eventuellt intressant i framtiden om han hittar sin nisch.

Yuichiro Fukuda. Något trevande Bach och elevaktig Paganini. Mozart var dock väldigt bra, en av de bättre Mozarttolkningarna som jag har hört i denna tävling. Samarbetet med Raija Kerppo fungerar utmärkt. Mozart spelas temperamentsfullt, inlevelsefullt och hetlevrat.

Emilie Anne Gendron. En mogen musiker, född 1984. Varje ton känns levande i Mozart, Bach tolkar hon likaspå genommusikaliskt. Paganini var välformulerad, men saknade måhända paganinisk glöd och furiositet.

Liana Gourdjia. Intressant ryska, hör till de äldsta i tävlingen (f. 1982). Det finns mycket gott i hennes sätt att frasera och hantera sin violin. Mozart spelar hon elegant, även om kadensen var egendomlig. Allt för många små missar på detaljplanet gör dock att hon kanske inte går vidare.

Danny Gu. Helt kompetent violinist, men räcker det?

Soojin Han. En aning osäker. Bach tolkar hon expressivt. För det mesta spelar hon omsorgsfullt, men för mig känns hon en aning distanserad.

Petteri Iivonen. Ett stark kandidat för semifinalen. Gör måhända små missar och oktaverna kunde vara renare, men överlag spelar han omsorgsfullt och mycket känsligt. Hans styrka är att han vågar ta risker och spela även med svagare nyanser. Iivonens klang är mjuk, inte överdrivet stor. Sin Bach tolkade han insiktsfullt med full förståelse för temauppbyggnaden i fugan. Mozart spelade han full av auktoritet och klassiskt smakfullt. I Paganinis kapris nr 11 kom hans utmärkta rytmsinne till sin fulla rätt, medan sjuttonde kaprisen genomsyrades av en stark framåtanda.

Yles tävlingssidor går det också att se alla tävlandes prestationer i efterhand.