Tävlingen har börjat

Publicerad: 22/11 14:49

Inför musiktävlingar kan man ofta undrar över hur det går att skilja på de olika deltagarna. Nivån är ju ofta så hög och deltagarna många. Men när tionde internationella Sibelius-violintävlingen nu kört i gång, ser vi att det visst finns olika personligheter som strålar här.

Alla deltagare skall i första omgången spela en långsam sats och en fuga ur en av Bachs soloviolinsonater, första satsen ur en violinkonsert av Mozart och två kapriser av Paganini. Även om upplägget kan te sig smalt och repertoaren enformig, gör troligtvis just den här repertoaren att det blir lättare att både urskilja särdrag och avslöja svagheter.

Bland de sju första tävlande fanns i synnerhet tre starka kandidater som jag kan rekommendera för seminfinalen. 16-åriga Esther Yoo (från USA/Belgien) serverade en ytterst smakfull Bachtolkning, som kändes alltigenom skön, välformulerad och naturlig i sekvenserna, temaförekomsterna och kadenserna. Hennes Mozart hade också mycket gott, även om jag hade önskat mera musikantiskhet. Paganinikapriserna spelade hon mestadels musikaliskt, trots vissa orenheter.

17-åriga Nancy Zhoo, som intervjuades i dagens Hbl, var tekniskt helt fenomenal. Hennes Bach hade inledningsvis något av samma elegiskhet som Yoos, även om hon tog ut svängarna betydligt häftigare, både i Bach och Mozart. Det är inte svårt att bli förtjust i henne. Hennes Paganinitolkningar av kapriserna 7 och 24 var helt suveränt rena, renaste under hela förmiddagen.

24-åriga ryssen Andrej Baranov spelade sedan genomgående självsäkert och expressivt. Det finns någonting Ojstrach-aktigt över denna stora karl med stor ton. Mozart gjordes sjungande och i Bach gav han också prov på sin känsliga sida, medan Paganinikapriserna hade en viss lätthet. Dock kändes det som att han tidvis rusade framåt här.

Också bland de övriga tävlande fanns många intressanta musiker. Lettiskan Kristine Balanas gav prov på stark tolkningsvilja och gav överlag ett självsäkert intryck. Även om hennes Paganiniteknik sviktade en aning, skulle det minsann vara intressant att höra henne i semifinal, bara för att hon är en så stark tolkare.

Norskan Miriam Helms Ålien hade en viss nordisk, spelmansaktig musikantiskhet, som var intressant att ta del av. Tyvärr snubblade hon på ett och annat ställe, vilket gjorde att hon inte hamnade i främsta ledet. Lettiskan Laura Zarina var inte heller så noggrann på detaljplanet, även om hennes Bach var inlevelsefull för att inte säga passionerad. Japanskan Eimi Wakui som inledde hela tävlingen var tyvärr lite omogen med tvära kast och en överdramatiserad Mozart.

Första omgången fortsätter kl. 17 med sex nya kandidater.