Apropå branding

Publicerad: 27/11 16:37

Det har varit en intressant nyhetsvecka ur finländsk brandingsynpunkt. Branding är ju det som våra politiker är mest intresserade av när de inte tänker på hur man ska hålla flyktingar ur landet.

Ibland förenas dessa två huvudintressen. I tisdags kunde vi läsa om Samlingspartiets nya asylpolitik, som går ut på att göra ”Finland mindre lockande”. En intressant vändning ur brandingsynpunkt eftersom ju Samlingspartiets egen Alexander Stubb hör till våra mest brandingtokiga politiker. Så sent som ifjol utnämde han en ”högnivådelegation” som skulle ”utveckla Finlands dragningskraft”.

Något som Sofi Oksanen definitivt inte gjorde i ett inslag i dansk teve häromdagen. Kanske borde Samlingspartiet dela ut något slags informationspris till Oksanen? Hennes skräckbild av landet borde ju hålla de flesta borta från Finland.

Mera branding blev det i onsdags när fick vi veta att Helsingfors blir designhuvudstad år 2012. Politikerna står nu inför en svår fråga: Hur ska de locka rätt personer hit och hålla borta de andra?

Och hur ska man övertyga oss som bor här att stanna kvar? Många i min egen bekantskapskrets brukar muttra om att emigrera när det blir tal om Finlandsbilden – ungefär som Sofi Oksanen, som enligt dansk tv inte hade ”något positivt att säga” om Finland.

Men kanske ska man inte blanda ihop landets politiker med landet i sig. Se bara på Bush, USA och Obama – den överlägset mest effektiva brandingstrategin tycks vara att byta ut dem som sitter vid makten. Kan vi göra samma sak här?

1 kommentar

  1. Kommentar #1 - Jens Nyman: 29/11 13:07

    Finländsk politik, både inrikes- och utrikespolitiken, fick mig att göra som du skrev och jag emigrerade till Norge i september och jag måste medge att det är det bästa jag gjort i hela mitt liv.

    Man behöver inte bo länge utanför Finlands gränser innan man inser att det Vanhanen & Co håller på med är rena rama sandlådelekarna och många gånger rent av löjeväckande.


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.