Killing me softly

Publicerad: 20/09 18:38

Jag har precis kommit hem från Stockholm där jag sett urpremiären av Killinggängets Drömmen om Herrön, en av höstens mest upphaussade svenska teaterhändelser.

De svenska tidningarnas recensioner kunde man läsa i morse. Expressens recensent skrattar så han gråter, medan Dagens Nyheter med viss tvekan kallar pjäsen för ett misslyckande. Svenska Dagbladet igen tycker att föreställningen är underbar, medan Aftonbladet är lite ljummen i sin kritik. Läsare av den här bloggen får faktiskt vänta till på tisdag innan ni kan läsa min recension – en svensk premiär kan få mogna en dag eller två, tycker jag.

Mera Sverige blir det i slutet av veckan, då tre av oss (inklusive fotograf) åker iväg till Göteborgs bokmässa. Spanskspråkig litteratur är huvudtema i år, men som vanligt kommer vi att plocka fritt ur utbudet. En del intervjuer sparas till vår bokbilaga Bokextra som utkommer samtidigt som Helsingfors bokmässa i slutet av oktober. För mig blir det den sjunde gången på mässan, om jag räknar rätt. Min mässdebut skedde med en Margaret Atwood-intervju år 2003. En fantastisk författare som nog inte kan ge ett tråkigt intervjusvar. Hösten 2003 hade hon precis kommit ut med den lysande romanen Oryx & Crake, som senare skulle ligga på väldigt många årsbästalistor.

Kanske såg jag Margaret Atwood för första och sista gången? Det senaste jag hört om henne är att hon slutat göra bokturnéer för att hon inte vill flyga. I stället låter hon sig intervjuas över nätet och signerar böcker med en maskin som hon själv lär ha uppfunnit.

Oryx & Crake har för övrigt precis fått en uppföljare, The Year of the Flood (recension i New York Times i dag). Jag tror att den boken får vänta tills efter mässorna. Precis som många andra just nu har jag en hög med böcker som ska plöjas igenom innan Göteborg. Läs om bokmässan på kultursidorna från och med torsdag!

Nu lämnar jag er med en Spotify-länk till en skiva som hade en mycket framträdande roll på gårdagens Killingpremiär.